Sobre silbatos, silbidos y carteles (cast/cat)

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Por Laia Estrada

Sobre silbatos, silbidos y carteles

Últimamente son constantes los intentos de asimilar a la CUP y los CDRs, o de decir que los segundos son un instrumento de los primeros. No sólo lo hacen la Policía Nacional y la Guardia Civil en los informes que entregan a la fiscalía para que nos imputen a miembros de unos y otros, sino que también lo hacen intencionadamente diferentes medios de comunicación y personas conocidas en las redes sociales vinculadas a determinados partidos políticos, e incluso, políticos que ocupan altos cargos en el Parc de la Ciutadella. El intento de unos y otros está claro. Para los unos, la asimilación sirve para desprestigiar a los CDRs, porque no los interesa la existencia de una organización popular de base que no puedan controlar según los intereses del momento en el marco del «proceso». Para los otros, la estrategia es más vieja… es aquello del «todo es ETA», en un intento de criminalizar las propuestas políticas que amenazan o cuestionan su régimen.

A raíz de una campaña de los CDRs coincidiendo con la Fiesta Mayor de Tarragona, esta estrategia que se cuece en el ámbito autonómico se ha materializado a nivel local. Se trataba de una campaña, en la cual a partir de unas pegatinas en que se mostraban las caras de diferentes políticos de la ciudad, se invitaba a la población a silbarles para denunciar su papel en la gestión de la política local. En el mismo sentido, también se invitaba a silbar a políticos por su papel en relación con lo que se vivió en la ciudad durante el 1-O y su posicionamiento respecto a la reclamación de libertad para los presos y presas políticas y exiliadas. Hasta ese momento, ya hacía años que espontáneamente mucha gente mostraba su malestar con estos partidos durante la procesión de Santa Tecla, la Crida, las festes castelleres… pero nunca habían tenido tanto de eco.

No sabemos si los silbidos de este año han sido mucho más ensordecedores porque los convocaban los CDRs o por el cúmulo de despropósitos que hemos sufrido las tarraconenses (algunos de los cuales fueron motivo de escarnio en todo el país) y los golpes que nos llevamos el 1-O por defender las urnas. Algunos han calificado de «grosera» y «asquerosa» esta manera de hacer política. Cada cual puede pensar lo que quiera. Para nosotros, lo «grosero» y «asqueroso» en política es robar dinero público, derrocharlo, utilizar el cargo para beneficiar a los «amiguetes» o hacer caciquismo para intentar borrar al adversario político. Para nosotros, lo que es grosero es denunciar los «silbidos» como «acoso», cuando muchas de quienes silbaron fueron agredidas físicamente con la complicidad y beneplácito de los que dicen sentirse asediados. Para nosotros, lo «asqueroso» es la represión brutal y demencial que hace encarcelar a personas inocentes y que persigue a todo un pueblo por su anhelo de libertad.

Como regidora, tengo la oportunidad de poder interpelar periódicamente a los protagonistas de estos carteles en el salón de Plenos o en los medios de comunicación. Desgraciadamente, la gran mayoría de la gente que esta semana silbó -o aplaudió!- a estos políticos, sólo tienen oportunidad de poder mostrar públicamente su reprobación -o aprobación- a la gestión municipal o supramunicipal. Pero, claro, sus reglas ya las conocemos: votar una vez cada cuatro años y el resto de días quedarse en casa y esperar que los «gestores» resuelvan nuestras necesidades. Obviamente, ninguno de esas personas que han «condenado» la iniciativa de los CDRs se preocupará de poder cambiar esta situación.

Algunos han dicho que el problema era poner caras de políticos en carteles, cuando resulta que hace años que los políticos son los protagonistas de toda la cartelería de los movimientos sociales de aquí y de todo el mundo (e incluso de partidos políticos de orden). Otros han dicho que el problema era mezclar fiesta y política… probablemente son los mismos que afirmaban que no se tenía que mezclar deporte y política, cuando criticábamos los Juegos del Mediterráneo.

Por suerte las fiestas mayores continúan siendo espacios de expresión y organización popular. Lo vemos en Tarragona en los bailes hablados, en los orígenes de la bajada del águila, en la gran mayoría de todos los grupos que hacen posible la fiesta… y también en los silbidos! La polémica se ha querido centrar en el hecho que hay gente a quien no le gusta que nos organicemos, que nos expresemos o que protestemos durante las fiestas porque «las fiestas son de todos», es la misma gente a quien no le gusta que nos organicemos, nos expresemos o protestemos durante todo el resto del año. En todo caso, el problema es el de siempre, no tolerar la libertad de expresión, especialmente, cuando los que están arriba son criticados por quienes están abajo.

Laia Estrada (regidora de la CUP en el Ayuntamiento de Tarragona)

 


 

Sobre xiulets, xiulades i cartells

Darrerament són constants els intents d’assimilar les CUPs i els CDRs, o de dir que els segons són un instrument dels primers. No sols ho fan la Policia Nacional i la Guardia Civil en els informes que lliuren a la fiscalia perquè ens imputin a membres d’uns i d’altres, sinó que també ho fan intencionadament diferents mitjans de comunicacions i persones conegudes a les xarxes socials vinculades a determinats partits polítics, o fins i tot, polítics que ocupen alts càrrecs al Parc de la Ciutadella. L’intent d’uns i altres és clar. Pels uns, l’assimilació serveix per a desprestigiar els CDRs, perquè no els interessa l’existència d’una organització popular de base que no poden controlar segons els interessos del moment en el marc del «procés». Pels altres, l’estratègia és més vella… és allò del «todo es ETA«, en un intent de criminalitzar les propostes polítiques que amenacen o qüestionen el seu règim.

Arran d’una campanya dels CDRs coincidint amb la Festa Major de Tarragona, aquesta estratègia que es cou en l’àmbit autonòmic s’ha materialitzat a nivell local. Es tractava d’una campanya, en la qual a partir d’uns adhesius en què es mostraven les cares de diferents polítics de la ciutat, es convidava a la població a xiular-los per denunciar el seu paper en la gestió de la política local. En el mateix sentit, també es convidava a xiular a polítics pel seu paper en relació amb el que es va viure a la ciutat durant l’1-O i el seu posicionament respecte la reclamació de llibertat per als presos i preses polítiques i exiliades. Fins llavors, ja feia anys que espontàniament molta gent mostrava el seu malestar amb aquests partits durant la processó de Santa Tecla, la Crida, les diades castelleres… però mai no havia tingut tant de ressò.

No sabrem si les xiulades d’enguany han estat molt més eixordadores perquè les convocaven els CDRs o pel cúmul de despropòsits que hem patit les tarragonines (alguns dels quals van ser motiu d’escarni a tot el país) i els cops que ens vam emportar l’1-O per defensar les urnes. Alguns han qualificat de «barroera» i «fastigosa» aquesta manera de fer política. Cadascú pot pensar el que vulgui. Per nosaltres, allò «barroer» i «fastigós» en política és robar diners públics, malbaratar-los, utilitzar el càrrec per a beneficiar els «amiguets» o fer caciquisme per intentar esborrar a l’adversari polític. Per nosaltres, allò que és barroer és denunciar les «xiulades» com «assetjament», quan moltes de les xiuladores van ser agredides físicament amb la complicitat i beneplàcit d’aquests que se senten assetjats. Per nosaltres, allò «fastigós» és la repressió brutal i demencial que fa empresonar persones innocents i que persegueix tot un poble pel seu anhel de llibertat.

Com a regidora, tinc l’oportunitat de poder interpel·lar periòdicament als protagonistes d’aquests cartells al saló de Plens o als mitjans de comunicació. Malauradament, la gran majoria de la gent que aquesta setmana va xiular -o va aplaudir!- a aquests polítics, només tenen aquesta oportunitat per poder mostrar públicament la seva reprovació -o aprovació- a la gestió municipal o supramunicipal. Però, clar, les seves regles ja les coneixem: votar un cop cada quatre anys i la resta dels dies quedar-se a casa i esperar que els «gestors» resolguin les nostres necessitats. Òbviament, cap d’aquestes persones que ha «condemnat» la iniciativa dels CDRs es preocuparà per poder canviar aquesta situació.

Alguns han dit que el problema era posar les cares dels polítics en cartells, quan resulta que fa anys i panys que els polítics són el protagonistes de tota la cartelleria dels moviments socials d’aquí i d’arreu del món (i fins i tot de partits polítics d’ordre). Altres han dit que el problema era barrejar festa i política… probablement són els mateixos que afirmaven que no s’havia de barrejar esport i política, quan criticàvem els Jocs del Mediterrani.

Per sort les festes majors continuen sent espais d’expressió i organització popular. Ho veiem a Tarragona en els balls parlats, en els orígens de la baixada de l’Àliga, en la gran majoria de totes les colles que fan possible la festa… i també en les xiulades! La polèmica s’ha volgut centrar en el fet que hi ha gent a qui no li agrada que ens organitzem, que ens expressem o que protestem durant les festes perquè «las fiestas son de todos«, és la mateixa gent a qui no li agrada que ens organitzem, ens expressem o protestem durant tota la resta de l’any. En tot cas, el problema és el de sempre, no tolerar la llibertat d’expressió, especialment, quan els que estan dalt són criticats per qui són baix.

 

Laia Estrada (regidora de la CUP a l’Ajuntament de Tarragona)

 

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