La letanía europea de los nuevos edificios que se hunden (cast/cat)

Por Jordi Martí Font

Cuando caes en esta medicina nunca más puedes salir. Es música para justo antes del acantilado, para la noche oscura que ya está aquí, para un mundo donde el sentido es siempre autoridad y destruirlo es el único objetivo razonable y sensato, tal como no se cansaba de decir y repetir la Hac Mor. Y arte como sinónimo absoluto de libertad, de libertad absoluta, de poesía en el sonido y en la palabra, construido desde el rincón del ruido nacido como ariete para derruir las paredes más altas de una sociedad obsesionada en quedar bien y obligada, por propio convencimiento, a consumir nada para parecer permanentemente feliz.

«El silencio es sexy» suelta como si quisiera provocar a quién acababa de torturar con sonidos industriales de todo tipo alejados, como la noche del día, de las melodías agradables del pop, de las canciones de verano, de los ritmos bailables sudamericanos, de las complacientes palabras que, mientras todo se hunde en una orgía posmoderna de destrucción programada, sueltan los dirigentes de la Europa de hoy. Y lo es, porque cuando todo calla lo que queda es la tenue línea que separa el ruido del silencio, los tímpanos sangrientos de la agradable ordenación de los acuerdos mayores fa, sol, do…

Mientras se acumulan percepciones hechas a partir de sus sonidos sobre, precisamente, todo el contrario, la voz de Blixa Bargeld anuncia que el silencio es «sexy», pero no como opción. El ruido es camino para llegar a la belleza. Porque es el ruido quien hace posible el silencio y, como obligación necesaria, está claro que uno depende del otro. Por lo tanto, no tendría que ser tan extraño hacer una pieza artística en forma de canción, de sonido. Y es tan escasa esta manera de hacer que da grima. Los «músicos» del pop y el rock prefieren el virtuosismo, la ‘cançoneta’, la repetición que se engancha hasta que se pega, contra ellos es que se levantaron hace ya tanto…

Levantados sin épica pero con gusto, con el negro como bandera, con la poesía del ruido como arma, los impronunciables (para nosotros) Einstürzende Neubauten son material literario de una novela-falso dietario-creación literaria que con el título de «Europa Kreuzweise. Eine letanie» ha publicado, en versión castellana no del todo correcta Hurtado & Ortega; la catalana ni está ni nadie la espera? La «letanía» es obra de Blixa Bargeld, a quien hay que considerar como uno de los artistas más grandes de esta Europa que cae a peso, al peso de su propia estupidez y de su prepotencia. Una letanía que hace de banda sonora de una procesión por restaurantes, hoteles, carreteras, aeropuertos y escenarios de un viejo continente cada vez más viejo. Dentro suenan los Neubauten, que asisten a su putrefacción, la de Europa, y explican el mal olor, sin intenciones de denuncia, solo como constatación del fenómeno, y también como forma de crear belleza, seguramente lo único que la puede salvar. Europa, según Blixa Bargeld, una auténtica enumeración tediosa de países y ciudades. Tal como él mismo aseguraba en una entrevista «El arte no ha muerto, porque la libertad no ha muerto», pero la guadaña cada vez siega más cerca del cuello y el rock industrial, una vieja definición guardada hace tiempo, continúa llenando recipientes en la cabeza y por todos los sitios donde el gris todavía no se ha adueñado.

 


 

La lletania europea dels nous edificis que s’enfonsen

Jordi Martí Font

Quan caus en aquesta medicina mai més en pots sortir. És música per a just abans del penya-segat, per a la nit fosca que ja és aquí, per a un món on el sentit és sempre autoritat i destruir-lo és l’únic objectiu raonable i sensat, tal com no es cansava de dir i repetir l’Hac Mor. I art com a sinònim absolut de llibertat, de llibertat absoluta, de poesia en el so i en la paraula, construït des del racó del soroll nascut com a ariet per derruir les parets més altes d’una societat obsessionada en quedar bé i obligada, per propi convenciment, a consumir no res per tal de semblar permanentment feliç.

«El silenci és sexy» deixa anar com si volgués provocar a qui acabava de torturar amb sons industrials de tota mena allunyats, com la nit del dia, de les melodies agradables del pop, de les cançons d’estiu, dels ritmes ballables sudamericans, de les complaents paraules que, mentre tot s’afona en una orgia postmoderna de destrucció programada, deixen anar els dirigents de l’Europa d’avui. I ho és, perquè quan tot calla el que hi queda és la tènue línia que separa el soroll del silenci, els timpans sagnants de l’agradable ordenació dels acords majors fa, sol, do…

Mentre s’acumulen percepcions fetes a partir dels seus sons sobre, precisament, tot el contrari, la veu de Blixa Bargeld anuncia que el silenci és «sexy», però no com a opció. El soroll és camí per arribar a la bellesa. Perquè és el soroll qui fa possible el silenci i, com a obligació necessària, és ben clar que un depèn de l’altre. Per tant, no hauria de ser tan estrany fer-ne una peça artística en forma de cançó, de so. I és tan escassa aquesta manera de fer que fa feredat. Els «músics» del pop i el rock prefereixen el virtuosisme, la cançoneta, la repetició que s’enganxa fins que envesca, contra ells és que van alçar-se fa ja tant…

Alçats sense èpica però amb gust, amb el negre com a bandera, amb la poesia del soroll com a arma, els impronunciables (per a nosaltres) Einstürzende Neubauten són material literari d’una novel•la-fals dietari-creació literària que amb el títol d’«Europa Kreuzweise. Eine letanie» ha publicat, en versió castellana no del tot correcta Hurtado & Ortega; la catalana ni hi és ni ningú no l’espera? La «lletania» és obra de Blixa Bargeld, a qui cal considerar com un dels artistes més grans d’aquesta Europa que cau a pes, al pes de la seva pròpia estupidesa i de la seva prepotència. Una lletania que fa de banda sonora d’una processó per restaurants, hotels, carreteres, aeroports i escenaris d’un vell continent cada cop més vell. Dins hi sonen els Neubauten, que assisteixen a la seva putrefacció, la d’Europa, i n’expliquen la mala olor, sense intencions de denúncia, només com a constatació del fenomen, i també com a forma de crear bellesa, segurament l’únic que la pot salvar. Europa, segons Blixa Bargeld, una autèntica enumeració tediosa de països i ciutats. Tal com ell mateix assegurava en una entrevista «L’art no ha mort, perquè la llibertat no ha mort», però la dalla cada cop sega més a prop del coll i el rock industrial, una vella definició desada fa temps, continua omplint bacs en el cap i arreu on la grisor encara no se n’ha fet l’ama.

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