Comunicat de l’AEP davant el desallotjament de l’Edifici Històric de la UB i les posteriors actuacions policials

L’AEP-Associació d’Estudiants Progressistes, davant els fets succeïts aquest matí i migdia a l’entorn de l’Edifici Històric de la Universitat de Barcelona, vol posar de manifest que:

1) Considerem que l’ordre de desallotjament de l’Edifici Històric, en què hi havia una tancada d’estudiants des del mes de novembre, no pot justificar-se amb uns suposats fets aïllats de violència que han ocorregut, segons paraules del Rector, a una altra Facultat de la universitat. L’actitud de les persones que han mantingut l’ocupació a l’Edifici Històric ha estat modèlica pel que fa al seu caràcter pacífic i dialogant, i tolerant amb la normalitat acadèmica i la continuïtat de les hores lectives a les seves instal·lacions. Precisament, l’únic moment en què s’ha interromput aquesta normalitat de l’activitat docent ha estat arran del desallotjament i per ordre expressa del Rectorat, que ha decidit anul·lar les classes fins el proper 21 de març.

2) Condemnem sense pal·liatius l’entrada de la policia a l’interior de la universitat. Pensem que l’actuació del cos de Mossos d’Esquadra, un cop reeixit el desallotjament i amb l’alumnat concentrat a l’exterior, ha estat absolutament desmesurada, amb un dispositiu propi d’un estat d’excepció i amb una agressivitat que ha desembocat en una sèrie d’innecessàries i brutals càrregues policials. Per tot això, demanem explicacions a la Conselleria d’Interior i molt especialment al màxim responsable de l’entrada de les forces de seguretat a les instal·lacions universitàries, el Rector Dídac Ramírez, que ha permès que es produís aquesta situació.

3) Denunciem la intervenció policial que s’ha produït davant la concentració convocada a les 12 del matí en senyal de protesta pel desallotjament, que ha donat lloc a un nou seguit de càrregues contra estudiants indefensos, entre els quals es compten diversos militants de la nostra organització. La contundent resposta de les forces d’ordre, tant davant de l’Edifici Històric com enfront el Comissionat d’Universitats i Recerca, ha depassat de llarg el procediment menys traumàtic possible i ha conduït a un escenari d’agressió oberta per part dels agents policials contra l’alumnat que protestava pacífica i legítimament.

4) Rebutgem enèrgicament les innecessàries i arbitràries detencions i identificacions succeïdes després de la dissolució de la manifestació, que s’han produït en l’àrea d’uns quants carrers al voltant del lloc en què s’ha posat fi violentament a la protesta. La política de persecució dels Mossos d’Esquadra, que han perseguit i detingut diversos estudiants de forma aleatòria i indiscriminada, fins i tot seguint persones que no han estat implicades en cap aldarull fins a l’interior de comerços en què buscaven refugi, és un precedent vergonyós pel qual volem mostrar la nostra profunda preocupació i indignació.

5) Exigim al conjunt de rectors i rectores de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) i als representants del Departament d’Innovació, Universitats i Empresa a posar fi al tractament policial que han rebut en es darrers mesos les protestes del moviment estudiantil. Les demandes i reivindicacions legítimes d’aquest responen una situació real de manca de funcionament democràtic de les universitats catalanes, que no es resoldrà per mitjà d’estigmatitzar els i les estudiants en protesta com si fossin delinqüents perillosos. L’entrada del cos dels Mossos d’Esquadra als recintes i instal·lacions universitaris, de per si indignant, no pot tornar-se l’hàbit per a pal·liar la inexistència d’espais de debat i diàleg a l’interior de la universitat.

6) Mostrem el nostre ferm suport al moviment assembleari pacífic, que ha impulsat algunes de les protestes recents de forma seriosa i responsable, i encoratgem el conjunt de l’alumnat a participar i engrandir les assemblees d’estudiants, com a base organitzativa i democràtica del moviment estudiantil. Alhora, instem aquestes assemblees a no caure en la provocació ni en l’enfrontament amb els agents de la policia, per respondre i deixar en evidència les acusacions rebudes que fan referència a una minoria violenta d’estudiants contraris a les reformes universitàries.

7) Finalment, exigim la immediata posada en llibertat i sense càrrecs dels i les estudiants detinguts en les actuacions policials del matí i el migdia, així com la deguda reparació pública per part de la Universitat de Barcelona i l’ACUP per a l’alumnat que ha resultat ferit i hospitalitzat com a conseqüència directa d’aquestes.

Barcelona, 18 de març de 2009

AEP – Associació d’Estudiants Progressistes